The influence of health literacy, anxiety and education on shared decision making and decisional conflict in older adults, and the mediating role of patient participation: A video observational study. Pel-Littel RE, et al, Patient Educ Couns 2024.
Adopter cette revue :
Si vous souhaitez prendre en charge cette revue d'article, merci de remplacer le tag Non_attribué par Attribué et ajoutez aussi votre nom d'utilisateur à l'emplacement prévu.
Réaliser des modifications :
Pour modifier ce document, il est nécessaire d'être connecté au site. Pour cela, assurez-vous d'avoir des identifiants valides. Si vous n'en avez pas, contactez-nous. Pour vous connecter, cliquez sur l'icône dans la barre de navigation.
Demander la finalisation de la revue de l'article :
Une fois revue et complétée, merci de remplacer l'étiquette Non_finalisé par A_finaliser. Un administrateur se chargera de valider la revue et de la publier avec le tag Finalisé.
Résumé et points clés
Objective: To explore the relationship between personal characteristics of older adults with multiple chronic conditions (MCCs) and perceived shared decision making (SDM) resp. decisional conflict.
Methods: In a video-observational study (N = 213) data were collected on personal characteristics. The main outcomes were perceived level of SDM and decisional conflict. The mediating variable was participation in the SDM process. A twostep mixed effect multilinear regression and a mediation analysis were performed to analyze the data.
Results: The mean age of the patients was 77.3 years and 56.3% were female. Health literacy (β.01, p < .001) was significantly associated with participation in the SDM process. Education (β = -2.43, p = .05) and anxiety (β = -.26, p = .058) had a marginally significant direct effect on the patients' perceived level of SDM. Education (β = 12.12, p = .002), health literacy (β = -.70, p = .005) and anxiety (β = 1.19, p = .004) had a significant direct effect on decisional conflict. The effect of health literacy on decisional conflict was mediated by participation in SDM.
Conclusion: Health literacy, anxiety and education are associated with decisional conflict. Participation in SDM during consultations plays a mediating role in the relationship between health literacy and decisional conflict. PRACTICE
Implications: Tailoring SDM communication to health literacy levels is important for high quality SDM.
Références de l'article
The influence of health literacy, anxiety and education on shared decision making and decisional conflict in older adults, and the mediating role of patient participation: A video observational study.
The influence of health literacy, anxiety and education on shared decision making and decisional conflict in older adults, and the mediating role of patient participation: A video observational study.
Pel-Littel RE, Buurman BM, Minkman MM, Scholte Op Reimer WJM, Twisk JWR, van Weert JCM
Cette section peut être éditée par les relecteurs, les rédacteurs, les modérateurs et les administrateurs. Elle regroupe l'ensemble des échanges autours de la référence ci-dessus présentée.
Référez-vous à cette page pour connaître le rôle des utilisateurs et pour participer à la discussion.
Il n'y a, pour l'instant, aucune discussion en cours.