Feasibility and Acceptability of a Palliative Care Intervention among Older Adults with Advanced CKD and Their Caregivers. Saeed F, et al, Kidney360 2025.

  • Proposé le : 10/10/2025 04:07:11
  • Par : Bot
  • Avec la version du site : v2021_01_12
  • Revu par :
    • Mettre votre nom d'utilisateur
    • Mettre votre nom d'utilisateur
Notes sur les tags :
  • Adopter cette revue :
    Si vous souhaitez prendre en charge cette revue d'article, merci de remplacer le tag Non_attribué par Attribué et ajoutez aussi votre nom d'utilisateur à l'emplacement prévu.
  • Réaliser des modifications :
    Pour modifier ce document, il est nécessaire d'être connecté au site. Pour cela, assurez-vous d'avoir des identifiants valides. Si vous n'en avez pas, contactez-nous. Pour vous connecter, cliquez sur l'icône dans la barre de navigation.
  • Demander la finalisation de la revue de l'article :
    Une fois revue et complétée, merci de remplacer l'étiquette Non_finalisé par A_finaliser. Un administrateur se chargera de valider la revue et de la publier avec le tag Finalisé.

Résumé et points clés

Background: In non-nephrology settings, specialty palliative care (PC) improves decision making, patient's quality of life (QoL), advance care planning, and certain indicators of the quality of end-of-life (EoL) care. This pilot randomized control trial (RCT) explored the feasibility and acceptability of a PC intervention, CKD-EDU, for adults aged 75 years and older with eGFR ≤25 ml/min and their caregivers.

Methods: Participants randomized to the control group received standard nephrology care and routine kidney therapy education, whereas those randomized to CKD-EDU received a decision aid and met with a PC clinician up to three times to discuss kidney therapy decisions and EoL planning. Patients were assessed at baseline, 4–6, 12–14, and 24–26 weeks. Main outcomes included intervention feasibility and acceptability, decision conflict, and patient QoL. The mediating effects of reduced decision conflict on improved QoL were explored, as were the effects of CKD-EDU on advance care planning, EoL treatment intensity, and 6-month hospitalization. Statistical analyses encompassed descriptive analyses, adjusted repeated-measure models, mediation analyses, and logistic regression models.

Results: Among the 127 eligible patients screened, 58 (46%) consented: 30 were randomized to CKD-EDU and 28 to the control arm. All patients completed baseline assessments and 89% completed at least 1 intervention session (n=26/29), underscoring intervention adherence and feasibility. Similarly, assessment completion rates at 4 (83%, n=45/54), 12 (93%, n=42/45), and 24 (95%, n=40/42) weeks were high. The intervention received over 85% acceptability ratings for all questions. Patients exposed to CKD-EDU exhibited significant improvement in Decisional Conflict Scale scores (P = 0.003) at 4–6 weeks and improvements in QoL at 24–26 weeks (P = 0.02). Exploratory analyses were not statistically significant in this pilot study, but all effect sizes were in the predicted direction.

Conclusions: This study demonstrates the feasibility and acceptability of CKD-EDU. A larger scale trial is warranted to assess its effectiveness in improving key outcomes important to patients and families.

Références de l'article


Discussion

  • Cette section peut être éditée par les relecteurs, les rédacteurs, les modérateurs et les administrateurs. Elle regroupe l'ensemble des échanges autours de la référence ci-dessus présentée.
  • Référez-vous à cette page pour connaître le rôle des utilisateurs et pour participer à la discussion.
  • Il n'y a, pour l'instant, aucune discussion en cours.

Éditer la discussion


Références


Gardez le contact

Suivez notre utilisateur Twitter : @AgingPapers
Nos rencontres visio