Educational interventions to reduce depression and anxiety in older adults with cancer in the community: a systematic review, meta-analysis and meta-regression of randomised controlled trials. Low CE, et al, Age Ageing 2024.

  • Proposé le : 17/06/2025 04:07:12
  • Par : Bot
  • Avec la version du site : v2021_01_12
  • Revu par :
    • Mettre votre nom d'utilisateur
    • Mettre votre nom d'utilisateur
Notes sur les tags :
  • Adopter cette revue :
    Si vous souhaitez prendre en charge cette revue d'article, merci de remplacer le tag Non_attribué par Attribué et ajoutez aussi votre nom d'utilisateur à l'emplacement prévu.
  • Réaliser des modifications :
    Pour modifier ce document, il est nécessaire d'être connecté au site. Pour cela, assurez-vous d'avoir des identifiants valides. Si vous n'en avez pas, contactez-nous. Pour vous connecter, cliquez sur l'icône dans la barre de navigation.
  • Demander la finalisation de la revue de l'article :
    Une fois revue et complétée, merci de remplacer l'étiquette Non_finalisé par A_finaliser. Un administrateur se chargera de valider la revue et de la publier avec le tag Finalisé.

Background: Older adults make up half of those with cancer and are prone to mood disorders, such as depression and severe anxiety, resulting in negative repercussions on their health-related quality-of-life (HRQOL). Educational interventions have been shown to reduce adverse psychological outcomes. We examined the effect of educational interventions on the severity of psychological outcomes in older adults with cancer (OAC) in the community.

Method: This PRISMA-adherent systematic review involved a search of PubMed, MedLine, Embase and PsycINFO for randomised controlled trials (RCTs) that evaluated educational interventions impacting the severity of depression, anxiety and HRQOL in OAC. Random effects meta-analyses and meta-regressions were used for the primary analysis.

Results: Fifteen RCTs were included. Meta-analyses showed a statistically insignificant decrease in the severity of depression (SMD = -0.30, 95%CI: -0.69; 0.09), anxiety (SMD = -0.30, 95%CI: -0.73; 0.13) and improvement in overall HRQOL scores (SMD = 0.44, 95%CI: -0.16; 1.04). However, subgroup analyses revealed that these interventions were particularly effective in reducing the severity of depression and anxiety in specific groups, such as OAC aged 60-65, those with early-stage cancer, those with lung cancer and those treated with chemotherapy. A systematic review found that having attained a higher education and income level increased the efficacy of interventions in decreasing the severity of adverse psychological outcomes.

Conclusion: Although overall meta-analyses were statistically insignificant, subgroup meta-analyses highlighted a few specific subgroups that the educational interventions were effective for. Future interventions can be implemented to target these vulnerable groups.

Références de l'article

  • Educational interventions to reduce depression and anxiety in older adults with cancer in the community: a systematic review, meta-analysis and meta-regression of randomised controlled trials.
  • Educational interventions to reduce depression and anxiety in older adults with cancer in the community: a systematic review, meta-analysis and meta-regression of randomised controlled trials.
  • Low CE, Pillay RM, Teo FJJ, Loh CYL, Yau CE, Yan Bin Lee AR, Ho CSH, Chen MZ
  • Age and ageing
  • 2024
  • Age Ageing. 2024 Jun 1;53(6):afae111. doi: 10.1093/ageing/afae111.
  • Humans, *Neoplasms/psychology/therapy, *Depression/psychology/prevention & control/therapy, *Randomized Controlled Trials as Topic, *Anxiety/psychology/prevention & control/therapy, Aged, *Quality of Life, Male, *Patient Education as Topic/methods, Female, Age Factors, Middle Aged, Treatment Outcome, Aged, 80 and over, Mental Health
  • Vieillissement, Longévité, Qualité_de_vie, Dépression, Anxiété, Revue_systématique, Méta_analyse
  • Liens
  • Traduction automatique en Français sur Google Translate
  • DOI: 10.1093/ageing/afae111
  • PMID: 38821857
  • Articles similaires
  • Cité par
  • Références
  • Twitter
  • Twitter cet article (lien vers l'article)
  • Twitter cet article (lien vers cette page)


Discussion

  • Cette section peut être éditée par les relecteurs, les rédacteurs, les modérateurs et les administrateurs. Elle regroupe l'ensemble des échanges autours de la référence ci-dessus présentée.
  • Référez-vous à cette page pour connaître le rôle des utilisateurs et pour participer à la discussion.
  • Il n'y a, pour l'instant, aucune discussion en cours.

Éditer la discussion



Gardez le contact

Suivez notre utilisateur Twitter : @AgingPapers
Nos rencontres visio